Emma-Kate Guimond

Emma-Kate Guimond

Festivals: M:ST 9 Biennial | September 7 - October 7, 2018.

 

possible performance

Wednesday, October 3 | 7:00 PM | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)
Friday, October 5 | 3:00 PM | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)
Saturday, October 6 | 3:00 PM | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)

Participation in this performance is by registration only. To sign up for free, please email registration@mstfestival.org

possible performance is a collectively authoured participatory performance and workshop. The public is invited to perform a score that takes place in a set. The score is developed from dif­ferent embodiments of impossibility, such as physical difficulty, irreducibility, and illegibility. Impossibility decentralizes the terms of productiv­ity and failure to rewrite the definitions of pos­sibility. The not-possible is a type of refusal to a socio-economic condition in which our ability to find creative solutions, do more with less, and “stay positive” is not only capitalized upon, but forces us towards complicity.

Participants are referred to as ‘players’, referenc­ing both the game-like nature of the performance and the French word for acting: jouer. They will be suited up with a costume-uniform provided by the artist. In this way, the players go to work.

You can be dramatic. You can be banal. There is no audience. There is no ‘outside’ the performance- just like real life. The economy of performer/spectator is reconstituted through what each player brings to the script and how they decide to be together. There is, however, a videocamera triggering the players to imagine a frame around them, and by extension to consider the role they play in context. The camera is a feeling camera, it responds to the feeling of being seen.

 

~Biography~

Emma-Kate Guimond is an Edmonton-born, Montreal-based artist. Moving nonchalantly between performance, video, writing and drawing, her approach is embodied. Concerned with the friction between what is felt and what is understood, her work examines different modes of performativity, ranging from unaware, to banal, to brutalist, to expressionistic, to spectacular and to dramatic. The strangeness, embarrassment, absurdity and error that are visible in her work function as modes of resistance towards a society of performance. Reflecting certain tensions between the image and the body, which are present in her work, Emma-Kate Guimond has a BFA in Contemporary Dance (Concordia, 2012) and an MA in Visual and Media Arts (UQAM 2017). She has presented performances at Visualeyez Festival in Edmonton (2013), Mountain Standard Time in Calgary (2014), FADO Emerging artist series in Toronto (2014), Performancy Forum in Brooklyn, NY (2015) as well as the RIPA in Montreal (2016). From 2009-2017 she was also co-director of the feminist performance collective, WIVES, with whom she presented feeled at the OFFTA in 2016 and ACTION MOVIE at Théâtre La Chapelle in 2017.

emmakateguimond.wordpress.com

 

 

possible performance

Mercredi, 3 Octobre | 19:00 | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)
Vendredi, 5 Octobre | 15:00 | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)
Samedi, 6 Octobre | 15:00 | Theatre Junction Grand (2nd Floor Studio)

Pour vous inscrire gratuitement, envoyez par courrier électronique registration@mstfestival.org

possible performance est un atelier et une performance participative créée collectivement. Le public est invité à interpréter une partition dans un décor. La partition est conçue à partir de diverses impossibilités, telles que la difficulté physique, l’irréductibilité et l’illisibilité. L’impossibilité décentralise la productivité et l’échec pour redéfinir les définitions de la possibilité. Le pas possible est une façon de refuser des conditions socioéconomiques dans lesquelles notre capacité de trouver des solutions créatives, la manière de faire plus avec moins et la pensée positive sont non seulement mises à profit, mais nous tirent vers la complicité.

Les participants deviennent des joueurs, ce qui fait référence au caractère ludique de la performance et à l’incarnation d’un rôle. Ils seront déguisés avec des uniformes-costumes fournis par l’artiste. Ainsi, les joueurs vont travailler.

Le jeu peut être dramatique. Il peut être banal. Il n’y a pas d’auditoire. Il n’y a pas d’extérieur, la performance est comme la vraie vie. La structure performeur/spectateur est reconstituée par la contribution de chaque joueur à la partition et par la façon dont ils décident d’être ensemble. Il y a toutefois une caméra pointée sur les joueurs pour créer un cadre autour d’eux et pour les aborder par rapport au rôle qu’ils jouent dans le contexte. C’est une caméra de sensation, elle répond à la sensation d’être vu.

 

~Biographie~

Emma-Kate Guimond est une artiste née en Alberta et vivant à Montréal. Oscillant nonchalamment entre la performance, la vidéo, l’écriture et le dessin, son approche est incarnée. Intéressée par la friction entre le ressenti et la compréhension, son travail explore différents modes de performativité, allant de l’inconscience au banal, de la brutalité à l’expression, du spectaculaire au dramatique. L’étrangeté, l’embarras, l’absurdité et l’erreur observables dans son travail fonctionnent comme des modes de résistance envers la société de performance.

Emma-Kate Guimond détient un baccalauréat en danse contemporaine (Concordia, 2012) et une maîtrise en arts visuels et médiatiques (UQAM, 2017). Elle a présenté des performances au Visualeyez Festival d’Edmonton (2013), à la Mountain Standard Time de Calgary (2014), à la FADO Emerging artist series de Toronto (2014), au Performancy Forum de Brooklyn, New York (2015) et à la RIPA de Montréal (2016). De 2009 à 2017, elle a également été codirectrice d’un collectif de performance féministe, WIVES, avec lequel elle a présenté feeled au OFFTA en 2016 et ACTION MOVIE au Théâtre La Chapelle en 2017.

emmakateguimond.wordpress.com